Wednesday, 13 September 2017

A.V.E Rahsia Kulit Berseri dengan Set Radiant 4

Set Radiant 4 Shaklee


Lihat Rahsia Kulit Berseri Ditemui Dalam Set Radiant 4 S H A K L E E!
-
-
Jom kita tengok bagaimana 4 nutrien penting ini berfungsi untuk kulit cantik berseri dari dalam.
-
-
Pernah tertanya-tanya bagaimana sesetengah orang tue mempunyai kulit yang sihat dan berseri? Nutrien apa yang diperlukan untuk dapatkan kulit yang cantik dan menawan dambaan setiap wanita.
-
-
Jawapannya mudah, berikan aura positif dan sihat. Selain tue anda juga boleh dapatkan kulit yang berseri dari dalam dengan 4 nutrien ini
😍.
-
🌟Protein untuk membina kulit yang sihat.
-
🌟 Perlindungan antioksida dengan Vitamin C.
-
🌟 Tingkatkan keanjalan dengan Kolagen.
-
🌟 Kekalkan kelembapan kulit dengan Gamma-Linolenic Asid (GLA).
-
-
BONUS
💰💰.
-
-
Dengan setiap pembelian set The Radiant 4, dapatkan RM60.00 (RM20.00 x 3) Baucer e-Diskaun dan beg kertas PERCUMA.
-
-
• PROMOSI ini sah dari 1-30 September 2017, selagi stok masih ada.
-
-
Tertakluk kepada terma dan syarat
😊!
-
-
Nak Order Shaklee / RegisterShaklee?


Nota: Kesemua vitmain ini adalah supplemen kesihatan BUKAN UBAT jadi kesannya berbeza ikut tahap kesihatan individu. Krisis pemulihan @ healing crisis mungkin berlaku selama 2 minggu hingga beberapa bulan. Diharap anda bersabar jika mengalami krisis penyembuhan kerana penyakit yang bersarang dalam badan mengambil masa yang lama untuk muncul.
Maka untuk menyembuhkannya juga memerlukan masa untuk badan membuang toksin yang terkumpul sekian lama, menguatkan sistem imum, membaiki sel-sel rosak, menghasilkan sel-sel baru dan melawan penyakit dalam badan anda. KESABARAN & ISTIQAMAH adalah kunci kepada penyembuhan. Mencegah sebelum parah lebih baik dari mengubati ketika kronik.
Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini, Mutiara Mas.

Monday, 11 September 2017

A.V.E 8 Tips Cerai Susu Badan Untuk Anak Yang Suka Mengempeng

Bismillah...



“Ops, sedar tak sedar, anak pun dah nak masuk 2 tahun. Tapi, masih tak menunjukkan tanda nak berhenti menyusu. Makin kuat menyusu adalah! Jadi, macamana nak cerai susu?”
Sebenarnya, ramai ibu yang tak percaya betapa sukarnya perjalanan yang akan dilalui semasa proses bercerai susu badan.
Bayangkanlah, bayi didakap, dibelai, dan terasa amat rapat semasa proses menyusu badan. Tiba-tiba, kita suruh mereka berhenti, tentulah mereka akan merasa kehilangan yang besar! Dan percayalah, cerai susu badan bukanlah satu perkara yang mudah!
Foto Kredit: themominmemd.com

ADAKAH SI ANAK BERSEDIA UNTUK CERAI SUSU BADAN?

Biasanya, waktu terbaik untuk mula proses cerai susu badan ialah apabila usia si anak menghampiri usia 2 tahun dan ke atas. Pada waktu ini, susu badan telahpun memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh badan mereka. Anak sudah petah berbicara dan memahami tutur kata. Maka, kita boleh memahamkan si anak tentang perlunya mereka berhenti dan cerai susu.
Memang jarang untuk menunggu anak kecil bersedia dan berhenti menyusu badan sendiri, melainkan si ibu mengandung lagi dan susu badan mula bertukar rasa. Secara automatiknya, mereka tidak suka menyusu badan lagi.
Anda mesti boleh perasan kalau anak sudah mula berselera memakan pelbagai makanan lain. Jadi, mereka akan kurang menyusu hingga susu badan turut berkurang. Tapi, ada pula anak kecil yang hanya menyusu badan semata-mata untuk ‘bermanja’ atau membantunya tidur.
Ini adalah antara tanda yang anak anda sudah bersedia bercerai susu. Walau apa pun, kita perlu memastikan proses ini berlaku secara perlahan-lahan tanpa mengganggu emosi mereka dengan drastik.
Foto Kredit: akronchildrens.org

7 TIPS PSIKOLOGI CERAI SUSU UNTUK IBU DAN AYAH

1. BUAT STRATEGI SUAMI ISTERI

Jangan ingat anak kecil saja yang perlu bersedia ya! Anda dan suami juga perlu bersedia sepenuhnya. Kalau tidak, goyah  di pertengahan jalan dek tak sampai hati tengok anak tidur sambil menangis.
Rancangkan strategi bersama suami, sediakan skrip masing-masing untuk menjawab pertanyaan anak apabila mereka minta disusukan. Beri kata-kata perangsang dan semangat pada anak.
Gunakan ‘reward chart’, beri bintang, piala, atau ganjaran lain untuk setiap hari yang dijayakan supaya anak lebih terasa dihargai.
Sokongan suami penting, terutamanya apabila ibu mula berasa emosional, sedih, dan lemah semangat.

2. BERITAHU SI KECIL LEBIH AWAL

Seelok-eloknya, beritahu si anak 1-2 bulan lebih awal bahawa mereka perlu berhenti menyusu badan tidak lama lagi. Ulangkan pada mereka setiap hari, dan jangan lupa  jelaskan apa maksudnya, dan kenapa dia perlu lakukannya.
Jangan ingat anak kecil tidak boleh memahami perasaan dan pesanan daripada kita. Mereka sebenarnya sangat sensitif dan dapat mengesan kebimbangan kita.

3. RANCANG AKTIVITI HARIAN

Salah satu cara paling berkesan ialah mengalih perhatian anak melalui aktiviti yang digemari supaya mereka lupa untuk menyusu.
Kalau mereka minta menyusu, mungkin anda boleh melengahkannya dengan berkata, “Sekejap ya, sayang. Jom kita siapkan ‘puzzle’ ni dulu.”

4. KURANGKAN KEKERAPAN DAN PENDEKKAN MASA PENYUSUAN

Buat permulaan, anda mungkin boleh mengurangkan kekerapan dan memendekkan masa penyusuan sebelum terus cerai susu.
Namun, ini biasanya lebih mudah untuk dikawal pada waktu siang, dan agak sukar untuk dilaksanakan pada waktu malam. Lagi satu prinsip yang paling popular ialah, “Tak perlu tawarkan, tapi jangan menolak apabila diminta”.

5. PILIH SIANG ATAU MALAM

Tetapkan ‘target‘ untuk mula proses cerai susu pada waktu siang sahaja. Atau malam sahaja. Kenapa perlu pilih?
Mengikut pengalaman sendiri, jika anda terus cerai susu siang dan malam, anda akan berasa sangat penat! Bukan penat menyusu, tetapi penat untuk mengawal keadaan.
Anak juga akan berasa sukar menghadapinya, lebih-lebih lagi pada waktu malam.

6. BERI MAKANAN ATAU MINUMAN KEGEMARAN MEREKA

Cara menceraikan susu badan

Sediakan makanan kegemaran si anak. Pastikan snek atau minuman kegemarannya ada di rumah. Jika anak masih lapar, berilah minuman yang digemari seperti susu coklat, jus, atau makanan jejari.
Beri peluang untuk mereka mencuba beberapa jenis makanan. Ini akan menjadikan proses cerai susu lebih mudah buat anda dan si anak.
Lagi ‘best’ kalau dapat menyediakan set kutleri yang digemarinya. Contohnya, pinggan bergambar ‘Upin Ipin’ atau cawan comel berwarna ‘pink’ ala ‘princess’. Tentu mereka lebih teruja untuk menggunakannya!

7. PAKAI BAJU BERTUTUP DAN MENYUKARKAN PROSES MENYUSU

Ya, ini adalah masanya untuk anda ‘berlawa’ dan memakai kembali baju-baju yang sudah lama disimpan dalam almari! Kalau ada ‘dress’ panjang lagi bagus.
Beritahu mereka bahawa anda tidak dapat menyusu kerana berpakaian sebegitu. Setidak-tidaknya, biarkan mereka menunggu selama beberapa jam selepas waktu biasa mereka menyusu.
Lagi satu, jangan bertukar pakaian di depan mereka kerana mereka akan timbul keinginan untuk menyusu apabila terpandang anda dalam keadaan terdedah.

8. DOA DAN SABAR

Panjatkan doa dan mintalah supaya anda diberi kekuatan serta dipermudahkan urusan. Jangan pandang ringan, doa ibu bapa ni makbul tau!
Oh ya, jangan ingat proses ini hanya berlangsung sehari dua saja. Ia mungkin berlarutan sehingga beberapa minggu, dan ada yang makan bulan. Jadi, memang kena banyak bersabar.

ANDA AKAN NAMPAK PERUBAHANNYA

Memang ada tips atau petua yang melibatkan si ibu meletakkan bermacam-macam perasa tidak diingini seperti asam jawa, serbuk kopi, buah tunjuk langit, dan sos cili pada payudara. Namun, apa kata kita mencuba teknik psikologi terlebih dahulu dan memahamkan si anak akan kepentingan mereka berhenti menyusu badan.
Insha Allah, anda akan nampak perubahan yang positif pada si anak. Mereka menjadi lebih berdikari, yakin diri, dan lebih matang apabila dilatih sebegini. Malah, saya sendiri dapat merasakan hubungan anak turut menjadi rapat dengan ayah sepanjang proses cerai susu.
Memang, ia memakan masa yang lebih dan anda juga akan berasa sangat letih. Tapi, percayalah bahawa proses ini sememangnya berbaloi!
[credit to siraplimau.com]

Nota: Kesemua vitmain ini adalah supplemen kesihatan BUKAN UBAT jadi kesannya berbeza ikut tahap kesihatan individu. Krisis pemulihan @ healing crisis mungkin berlaku selama 2 minggu hingga beberapa bulan. Diharap anda bersabar jika mengalami krisis penyembuhan kerana penyakit yang bersarang dalam badan mengambil masa yang lama untuk muncul.
Maka untuk menyembuhkannya juga memerlukan masa untuk badan membuang toksin yang terkumpul sekian lama, menguatkan sistem imum, membaiki sel-sel rosak, menghasilkan sel-sel baru dan melawan penyakit dalam badan anda. KESABARAN & ISTIQAMAH adalah kunci kepada penyembuhan. Mencegah sebelum parah lebih baik dari mengubati ketika kronik.
Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini, Mutiara Mas.

Saturday, 26 August 2017

A.V.E Tips Cerahkan Kulit Wajah Secara Semulajadi

Bismillah...

Setiap wanita mengimpikan untuk memiliki kulit wajah yang bersih dan putih. Sapa yang taknak kan bila orang puji ‘eh Mona, putihnya kulit kau’ ‘wahh minah sekarang bukan main bersih lagi kulit kau, cerah pulak tu’.
Hahhh tak salah nak putih dan cerahkan kulit tapi jangan sampai memudaratkan diri sendiri. Iyalah, zaman sekarang ni kan terdapat banyak lambakan produk-produk pemutihan kulit yang dijual kat luar sana.
Awas ye kawan-kawan, jangan kerana obses nak putih, diri sendiri yang menanggung sengsara.
Miliki Kulit Wajah Cerah

Harini saya nak kongsikan 7 tips macam mana untuk kita dapatkan kulit yang cerah dan putih secara semulajadi. Jom checkit out.
#1 : BUAT MASKER MADU DAN YOGURT
Madu dan Yogurt

Seperti susu, yogurt mengandungi enzim yang boleh memutihkan kulit dengan lembut. Madu mempunyai ciri-ciri pelembapan dan anti bakteria. Adunan kedua-dua bahan ini akan menghasilkan masker yang menyihatkan.
Caranya : Campurkan satu bahagian madu dan satu bahagian yogurt, kemudian sapukan campuran tersebut ke seluruh muka anda. Biarkan selama 15 minit, kemudian bilas dengan air suam.
  • Pastikan anda guna yogurt biasa tanpa gula (plain). Yogurt berperisa akan menjadi terlalu melekit.
  • Sebagai ganti madu, cuba gantikan dengan buah avocado atau gunakan daun lidah buaya (aloe vera). Kedua-dua ramuan ini juga mempunyai kesan pelembapan yang bagus.
#2: SAPUKAN LARUTAN JUS LEMON

Jus Lemon

Jus lemon telah digunakan selama beribu tahun sebagai pencerah kulit semula jadi. Ia mengandungi asid yang melunturkan kulit sedikit dan mengelupas lapisan atas sel kulit yang lebih gelap.
Caranya : Buat larutan jus lemon dengan mencampurkan satu bahagian jus lemon kepada satu bahagian air. Ambil bebola kapas dan sapu larutan pada wajah anda. Biarkan selama 15 minit, kemudian bilas dengan air suam.
  • Hadkan penggunaan larutan jus lemon kepada hanya satu hingga dua kali seminggu. Menggunakannya terlalu kerap boleh membawa kepada kerengsaan kulit. Sapukan pelembap selepas membilas jus lemon kerana jus boleh mengeringkan kulit anda.
#3 : MASKER TIMUN

Makser Timun



Ramai yang tidak tahu bahawa timun memiliki kandungan air yang tinggi sekali gus bermanfaat melembapkan kulit wajah. Ia juga bertindak sebagai agen mencerahkan kulit yang terbaik.
Caranya : Ambil separuh timun yang segar dan kisarkan ia. Titiskan air perahan lemon. Ratakan kesemuanya.
Letak di seluruh wajah dan leher anda selama 15 minit. Selepas itu, bilas dengan air suam. Lakukannya setiap hari mengikut kerajinan anda.

#4 : SKRUB BIJI KOPI DAN MINYAK ZAITUN
Skrub Biji Kopi
Serbuk kopi berupaya menghasilkan minyak antioksida yang berfungsi mencerahkan dan menghaluskan kulit wajah. Untuk mendapat kesan cerah sempurna pada kulit, lakukan cara ini sekerap yang mungkin.
Caranya : Pertama sekali, campurkan serbuk kopi dengan minyak zaitun. Kacau kesemua bahan dan lulurkan ke seluruh tubuh termasuk wajah anda.
Gosok perlahan-lahan dan biarkan selama sejam sebelum dibilas dengan air campuran garam. Selepas itu, mandi seperti biasa.

#5 : BARLI GORENG DAN JUS LIMAU
Jus Limau Dan Barli
Umum mengetahui barli menjadi pilihan utama untuk menghilangkan panas dalam badan ketika demam. Tetapi harus di ambil tahu yang barli ni juga digunakan sebagai bahan untuk mencerahkan kulit kerana kandungan protein, karbohidrat, vitamin dan galian di dalamnya merupakan sumber terbaik serat pemakanan.
Jika ingin kelihatan cantik, maka anda perlu rajin untuk mengamalkan petua ini.
Caranya : Ambil segenggam barli yang telah digoreng tanpa minyak. Tumbuk barli tersebut hingga lumat dan bancuh dengan sedikit perahan limau nipis yang telah dicampurkan air masak. Sapukan bancuhan air tersebut di seluruh wajah sebelum tidur.

#6 : RENDAM DIDALAM AIR BERAS
Air Beras

Seterusnya adalah dengan menggunakan air beras. Ramai yang tahu bahawa beras atau nasi adalah makanan ruji kita. Tetapi berapa ramai yang tahu bahawa air beras boleh digunakan untuk memutihkan kulit secara semulajadi.
Caranya : Hanya berendam menggunakan air beras selama 15 minit sehari dan lakukannya dua kali sehari, anda boleh lihat kulit anda lebih putih dalam masa beberapa minggu.

#7 : CUKUPKAN KEPERLUAN ASAS TUBUH

Kurang minum air boleh menyebabkan dehidrasi. Dehidrasi dapat membuatkan kulit menjadi kering dan kusam. Untuk itu, kita harus mengambil mineral yang mencukupi setiap hari.
Caranya : Semudah ABC iaitu dengan banyakkan minum air putih sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.
Walaupun nampak remeh, percayalah minum air putih akan memberikan banyak manfaat untuk tubuh kita.

Selain pengambilan air masak yang cukup, pengambilan Vitamin C juga dapat membantu untuk mencerahkan kulit secara semulajadi. Ini kerana Vitamin C membantu memperlahankan pengeluaran melanin.
  • Vitamin C menghalang enzim tyrosinase. Jadi, kuranglah penghasilan pigment u
  • Vitamin C bertindak sebagai anti-oksidan yang menentang radikal bebas yang menyebabkan kulit cepat tua dan semakin gelap. Ia juga dapat meningkatkan paras glutathione dan Vitamin E dalam badan kita. Nampak tak kedua-dua vitamin ini sangat dikenali sebagai anti-oksidan yang bagus. Glutathione yang terhasil akan merangsang penghasilan Pheomelamin yang lebih cerah berbanding penghasilan melamin Eumelamin.
  • Beberapa penyelidikan yang dijalankan turut membuktikan sapuan Vitamin C pada kulit mampu membaiki kulit yang rosak disebabkan pendedahan cahaya matahari.
  • Selain itu, Vitamin C berupaya menanggalkan sel-sel kulit mati dan menggalakkan pertumbuhan sel kulit baru yang lebih sihat.
MANFAAT VITAMIN C
Banyak sebenarnya manfaat vitamin c yang kita tidak tahu. Ianya bukan sekadar mencerahkan dan memutihkan kulit sahaja, malah ia juga memainkan peranan yang sangat besar untuk kulit yang sihat dan cantik.
Antara manfaatnya ialah :
  • Penting untuk sintesis kolagen. Kolagen adalah bahagian yang penting dalam kulit dimana ia memberikan keanjalan dan menajdikan kulit kelihatan muda dan tegang. Vitamin C memberitahu badan untuk menghasilkan lebih banyak kolagen.
  • Vitamin c sangat-sangat penting melawan kesan kemerahan dan keradangan pada kulit.
  • Ia juga bertindak sebagai agen penyembuhan luka. Vitamin c membantu untuk menjaga dinding saluran darah dan kapilari darah agar sentiasa kuat dan utuh.
SUMBER VITAMIN C
Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran semulajadi yang kaya dengan sumber Vitamin C mampu meningkatkan tahap vitamin c dalam badan kita. Antara buah-buahan yang kaya dengan vitamin c ialah kiwi, oren, jambu batu, nenas dan strawberi manakala sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin c ialah tomato, kentang, kubis, ada, brokoli dan kacang salji. Tetapi harus diingat bahawa jika kita memasak sayuran itu secara berlebihan, sumber vitamin c yang terkandung didalamnya akan musnah.

NAK CARA LEBIH MUDAH UNTUK DAPATKAN VITAMIN C?

Mungkin anda boleh mencuba Sustained Release Vitamin C-Plus Shaklee ni. Setiap tablet Vitamin C mengandungi 500mg. Keistimewaan Vitamin C Shaklee ni ialah ia bersifat sustained release (pelepasan berperingkat) dimana ia hanya melepaskan 100mg setiap jam selama 5 jam didalam tubuh kita. Jadinya tiada pembaziran berlaku disitu kerana badan kita hanya mampu menyerap 100mg vitamin c dalam satu-satu masa.
Berkesan ke Vitamin C Shaklee ni?
Mari saya tunjukkan mereka yang dah berjaya mencerahkan kulit dengan mengamalkan Vitamin C Shaklee ni.
Sustained Relased Vita C


Nampak kan perubahan yang mereka alami. Usah ragu-ragu untuk mencuba Sustained Release Vitamin C-Plus Shaklee ini. Ayuh dapatkan Vitamin C anda sekarang. Dijamin selamat, berkesan dan semulajadi.
Set Kulit Cantik Shaklee Sila >>>KLIK<<<
Hubungi saya mendapatkan harga yang menarik berserta konsultasi eksklusif secara PERCUMA. In Shaa Allah..

[credit to ibugojes.com]
Nota: Kesemua vitmain ini adalah supplemen kesihatan BUKAN UBAT jadi kesannya berbeza ikut tahap kesihatan individu. Krisis pemulihan @ healing crisis mungkin berlaku selama 2 minggu hingga beberapa bulan. Diharap anda bersabar jika mengalami krisis penyembuhan kerana penyakit yang bersarang dalam badan mengambil masa yang lama untuk muncul.
Maka untuk menyembuhkannya juga memerlukan masa untuk badan membuang toksin yang terkumpul sekian lama, menguatkan sistem imum, membaiki sel-sel rosak, menghasilkan sel-sel baru dan melawan penyakit dalam badan anda. KESABARAN & ISTIQAMAH adalah kunci kepada penyembuhan. Mencegah sebelum parah lebih baik dari mengubati ketika kronik.
Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini, Mutiara Mas.



Wednesday, 23 August 2017

A.V.E Punca Perut Kembung Bagi Orang Dewasa Dan Cara Mengatasinya

Bismillah...

Kebiasaanya, orang dewasa yang datang ke klinik kerana sakit perut rupanya bukanlah sakit, tapi lebih kepada rasa tak selesa dan rasa perut penuh. Ataupun kita panggil sebagai kembung perut. Tambah-tambah lagi tidak berkentut sepanjang hari
Kembung perut boleh disebabkan oleh banyak sebab. Bermula daripada sebab paling ringan iaitu pergerakan usus yang semakin perlahan apabila usia meningkat, tersalah makan atau tidak sesuai dengan laktosa dan yang berat iaitu kanser.
Untuk entry ini kita bincangkan pasal kembung perut yang biasa-biasa sajalah, walaupun saya tahu tentu ramai yang risau kembung perut sebab kanser kan? Tapi, kembung perut disebabkan kanser disertai oleh tanda-tanda lain dan bukan kembung perut semata-mata, kecuali jika anda ada sejarah keluarga yang mempunyai kanser, jadi mungkin anda berisiko.

Sebab-sebab biasa kembung perut dan cara mengatasinya.

1. Terlebih makan

Mungkin ini adalah sebab yang paling utama. Maklumlah dah jumpa makanan kegemaran, jadi mesti kena makan 3 pinggan. Cara untuk elakkan ialah makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap.

2. Makanan yang tinggi lemak.

Lemak mengambil masa yang lebih lama untuk dicerna berbanding karbohidrat dan protein. Jadi perut akan berasa penuh dalam jangkamasa yang lama. Jadi, perlu kurangkan makanan berlemak dalam diet harian.

3. Makan terlalu laju

Alahai, kalau dah sibuk nak kejar masa makan pun tak boleh pelan-pelan. Rasulullah dah beri panduan supaya kita mengunyah makanan sebanyak 44 kali. Pakar juga percaya makan secara perlahan-lahan boleh mengurangkan risiko terlebih makan

4. Pergerakan usus perlahan

Apabila usia meningkat, otot usus dan perut hilang keanjalannya dan juga fungsi pencernaan akan merosot. Tempoh pencernaan makanan mengambil masa yang lama menyebabkan makanan berada dalam perut dalam tempoh yang lama dan menyebabkan kembung.


Kurangkan gas dalam usus

Gas dalam usus juga boleh menjadi penyebab kembung perut. Separuh daripada gas ini adalah udara luar yang ditelan. Separuh lagi adalah daripada tindakan bakteria dalam usus yang membantu proses pencernaan. Jika gas ini tidak dikeluakan dengan betul, maka terjadilah kembung perut dan tidak selesa.
Udara mungkin boleh masuk dalam perut melalui aktiviti di bawah:
1. Minum dengan penyedut minuman.
2. Mengunyah gula-gula getah.
3. Banyak minum minuman bergas.
4. Makan gula-gula seperti lolipop atau candy.
Ada juga orang yang cenderung menelan banyak udara ketika gemuruh atau gelisah. Jadi kalau anda ada masalah begini, perlu belajar cara mengawal tekanan dan kurangkan gelisah. Contohnya teknik pernafasan dan belajar untuk relaks.

Elakkan makanan yang boleh menyebabkan kembung perut

1. Kekacang dan kacang merah

Kekacang mempunyai gula yang tidak dicerna di perut iaitu oligosakarida dan akan dicerna di usus oleh bakteria pencernaan.

2. Buah-buahan dan sayuran yang mengandungi gula dan kanji yang menghasilkan gas di dalam perut.
Contohnya kubis, kubis bunga, lobak merah, prun dan aprikot.
3. Pemanis makanan seperti sorbitol dan fruktosa yang ditambah dalam makanan yang diproses sukar untuk dihadam dan mungkin boleh menghasilkan gas dalam perut.
4. Produk tenusu perlu dielakkan terutamanya bagi mereka yang mempunyai masalah tidak serasi dengan laktosa.
5. Bijirin penuh pula walaupun dikatakan bermanfaat untuk kesihatan namun mungkin boleh menyebabkan kembung perut kerana kandungan serat yang tidak boleh dihadam.

[credit to ketamkecil.com]

Dan berikut adalah petua orang Melayu untuk membuang angin dalam badan:-
  1. Ambil beberapa biji bawang putih dan buang kulitnya. Hiris bawang putih nipis-nipis. Rebuskan bersama 2 gelas air putih sehingga tinggal satu gelas.  Minum ramuan ini sebulan sekali.
  2. Satu lagi petua yang saya jumpa ialah dengan menggunakan halia. Ambil sebuku halia yang sederhana besar, dibersihkan dan ditumbuk (jangan terlalu lumat).  Campurkan ke dalam setengah gelas air panas yang mendidih.  Tutup gelas tersebut dengan piring selama 10 minit.  Kemudian tapis dan ambil airnya.  bahagikan kepada dua bahagian.  Anda boleh minum satu bahagian dan satu bahagian lagi boleh disimpan di dalam peti sejuk.  Bila mana anda merasa perut kembung, minumlah bahagian tersebut.  lakukan sehingga kembung perut anda hilang.
Cadangan Supplemen Shaklee Bagi membantu Membuang Angin dalam Badan ketika kembung perut:-

Peppermint Ginger Plus
Peppermint Ginger Plus Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Peppermint Ginger Plus Membantu Melegakan Kembung Perut

Nota: Kesemua vitmain ini adalah supplemen kesihatan BUKAN UBAT jadi kesannya berbeza ikut tahap kesihatan individu. Krisis pemulihan @ healing crisis mungkin berlaku selama 2 minggu hingga beberapa bulan. Diharap anda bersabar jika mengalami krisis penyembuhan kerana penyakit yang bersarang dalam badan mengambil masa yang lama untuk muncul.
Maka untuk menyembuhkannya juga memerlukan masa untuk badan membuang toksin yang terkumpul sekian lama, menguatkan sistem imum, membaiki sel-sel rosak, menghasilkan sel-sel baru dan melawan penyakit dalam badan anda. KESABARAN & ISTIQAMAH adalah kunci kepada penyembuhan. Mencegah sebelum parah lebih baik dari mengubati ketika kronik.
Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini, Mutiara Mas.