Monday 30 March 2015

A.V.E : Peranan Diet Yang Sihat

piramid makanan seimbang
Piramid Makanan Seimbang


Pengambilan air alkali juga tidak perlulah sehingga tahap ia menjadi minuman ‘wajib’ kerana diakui minuman tersebut memberikan impak yang baik dalam menstabilkan pH badan. Tetapi, cara yang baik adalah dengan memastikan pengambilan diet yang sihat dan betul.

Walaupun badan dapat mengekalkan keseimbangan pH tubuh, tetapi pengambilan makanan berasid atau beralkali secara berlebihan boleh mengakibatkan pelbagai penyakit kerana nilai nutrisinya yang tidak seimbang.

Terutamanya apabila kerap mengambil makanan daripada sumber haiwan yang tinggi lemak dan kolesterol kerana ia merupakan makanan yang paling berasid. Kaedah memasak seperti BBQ dan bergoreng juga menukarkan sebatian dalam makan haiwan itu kepada sebatian yang tidak baik untuk kesihatan kita.

buah-buahan
Buah-buahan


Makan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan segar pula memberikan kesan kealkalian terhadap tubuh kerana ia membantu untuk menderma electron kepada ion hydrogen dalam cecair berasid dan meneutralkannya. Ia juga tinggi kandungan fiber dan antioksidan yang baik untuk kesihatan.

[sumber majalah isihat]

Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan



*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment