Monday 20 March 2017

A.V.E MENGAPA PERLU PENGAMBILAN SUPLEMEN?

MENGAPA PERLU PENGAMBILAN SUPLEMEN?



Memang benar, bagi pesakit saya, selain dari meneruskan ubat yang diberikan dan penjagaan makanan, saya juga menggalakkan suplemen yang bermanfaat.

Saya tidak menafikan bahawa mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang, mungkin mencukupi untuk kekal sihat. 

Tetapi sebenarnya makanan yang kita ambil tidak dapat menampung keperluan antioksidan tubuh kita. 

Sebagai contoh orang Jepun mempunyai penduduk yang mempunyai pesakit jantung yang paling rendah di dunia disebabkan pemakanan mereka yang kaya dengan antioksidan seperti sayuran, ikan, dan teh hijau.

Tetapi apabila mereka berhijrah dan menetap di Amerika Syarikat,  pesakit jantung di kalangan orang Jepun di sana meningkat secara mendadak dan sangat tinggi berbanding dengan orang-orang Jepun yang masih tinggal di negara Jepun.

Ini kerana corak pemakanan mereka yang berbeza (western food)  yang kaya dengan kalori dan lemak, dan kurang sayuran dan buah-buahan (fiber).

Apa kurangnya di Malaysia sekarang? Zaman dulu kita banyak  memakan ulam-ulaman mentah atau sayur-sayuran yang dimasak. Tetapi sekarang sangat sukar untuk mendapat ulam-ulaman jika kita makan di luar.

Tidak hairanlah jika pelbagai jenis penyakit ‘orang kaya’ juga melanda orang yang hidup sederhana. Masalah kegemukan, penyakit diabetis, darah tinggi, jantung, ginjal, stroke dan banyak lagi penyakit kronik, sudah biasa menyerang, bukan saya orang yang berumur, tetapi juga orang muda.

Makanan yang kita makan setiap hari sudah kehilangan banyak khasiat  yang penting termasuklah sebatian antioksida, vitamin dan mineral semasa proses penyediaan makanan ketika memasak.

Malah makanan seperti sayuran, buah-buahan, dan bijirin yang sepatutnya mempunyai kandungan mineral yang tinggi, tidak lagi memberikan khasiat kerana penggunaan tanah yang berulang.

Penggunaan baja kimia, racun rumpai dan racun serangga yang tidak terkawal juga menjadikan sumber pertanian kita kurang selamat. 

Produk pertanian yang diangkut pada jarak jauh dari ladang ke pasaraya turut menyebabkan ianya kehilangan lebih banyak zat-zat yang penting seperti vitamin C dan mineral. Begitu juga ketika makanan disimpan (distor) dan dimasak.

Oleh kerana pengambilan pil-pil suplemen perlu bagi menampung kekurangan  seperti multivitamin, mineral dan sebatian antioksida.

Petikan status Dr Zubaidi

Sila baca DISCLAIMER


Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment