Tuesday 1 August 2017

A.V.E Manfaat, Kekurangan dan Kelebihan Vitamin C

Vitamin C pada Buahan dan Sayuran


Manfaat Vitamin C Bagi Tubuh

Dari sekian banyak manfaat yang telah ditularkan, ternyata masih banyak lagi manfaat dari vitamin C yang belum terungkap, seperti di Best health mag berikut ini:

1. Mencegah stroke

Ada banyak bukti bahawa diet tinggi antioksidan yang kaya buah dan sayuran membantu mencegah penyakit kardiovaskular. Namun beberapa pekara penting menunjukkan bahawa dengan vitamin C dalam tubuh, mereka berada pada risiko terendah untuk menderita stroke (terutama pada wanita).

2. Melawan kanser

Beberapa penelitian menunjukkan bahwa beberapa wanita yang mengamalkan banyak vitamin C dari makanan seperti buah-buahan atau sayur (bukan suplemen), memiliki risiko lebih rendah terkena kanser payudara. Bahkan beberapa pakar menyatakan vitamin C sebagai racun bagi sel-sel kanser tertentu.

3. Meningkatkan mood

Sejak dulu sudah diketahui bahawa kekurangan vitamin C dapat menyebabkan perubahan psikologi. Baru-baru ini, kajian dari McGill University menunjukkan bahawa pemberian suplemen vitamin C (500 mg dua kali sehari) bagi pesakit yang kekurangan vitamin C, secara tidak langsung dapat membantu meningkatkan mood pesakit tersebut.

4. Mengubati infeksi vagina (BV)

Infeksi vagina merupakan penyebab paling umum dari keputihan dan biasanya menimbulkan bau tidak sedap, yang memengaruhi hingga 30 peratus wanita hamil dan 10 peratus wanita yang tidak hamil. Dua kajian terbaru menunjukkan bahawa pemberian vitamin C tablet untuk vagina (250 mg selama enam hari) dapat membantu mengubati bacterial vaginosis (BV) dengan cara menurunkan pH vagina dan mengembalikan ke paras normal.

5. Memperbaiki kulit

Vitamin C adalah antioksidan yang paling banyak diperlukan kulit, di mana ia membantu meneutralkan radikal bebas akibat paparan sinar matahari dan usia. "Pemberian vitamin C yang dikombinasi dengan bahan lain, memperbaiki beberapa tanda-tanda penuaan termasuk garis-garis halus, pigmentasi tidak sekata, warna kulit dan tekstur," kata Dr Mariusz Sapijaszko, pakar perubatan dari Youthful Image Cosmetic Surgery Clinic dan seorang profesor dermatologi di University of Alberta.

Dos Harian Vitamin C

Dos vitamin C yang disarankan sebenarnya masih menjadi perdebatan dan bervariasi pada setiap negara. Badan Kesihatan Dunia (WHO) misalnya menetapkan hanya 45 mg sehari, Food Standard Agency di Inggeris sebesar 40 mg per hari, dan National Academy of Sciences di Amerika Serikat antara 60 - 95 mg per hari. Di Amerika Syarikat, jumlah dos maksima yang masih dapat ditoleransi adalah 2.000 milligram per hari.

Sumber Vitamin C

Minuman Jus Lemon 

Sumber terbaik vitamin C berasal dari buah segar, sayuran dan jus. 125 ml jus limau mengandung sekitar 50 mg vitamin C. Selain limau, Anda boleh mendapatkan sumber vitamin C lainnya dari kiwi, strawberi, paprika, dan sayuran brassica seperti brokoli dan kubis.

Vitamin C adalah nutrisi yang sangat penting bagi tubuh karena fungsinya yang sangat besar bagi kesihatan. Fungsi vitamin C antara lain meningkatkan ketahanan tubuh dan mencegah selsema. Kekurangan vitamin C dalam tubuh dapat mengakibatkan beberapa penyakit dan masalah kesihatan lainnya.

Penyakit yang paling umum terjadi akibat kekurangan vitamin C adalah penyakit kudis yang terjadi kerana tubuh kekurangan kolagen sebagai akibat rendahnya kadar vitamin C. Selain itu, gusi berdarah dan kulit kering juga merupakan indikasi tubuh kekurangan vitamin C.

Para kajian juga telah mempelajari kaitan antara defisiensi vitamin C dengan masalah neurologi. Masalah neurologi, fisiologi dan psikologi, akibat kekurangan vitamin C tersebut berangsur-angsur pulih setelah meningkatkan keperluan vitamin C mengikut dos yang ditetapkan secara konsisten. Selain itu adalah dengan meningkatkan pengambilan makanan yang mengandungi vitamin C antara lain oren, lemon, limau, kubis, asparagus, brokoli dan lainnya.

Punca Kekurangan Vitamin C

Selain beberapa hal di atas, tubuh yang kekurangan vitamin C adalah seperti berikut:-

1. Kekurangan tenaga yang kronik, kelemahan dan stress
Kekurangan vitamin C bahkan juga dapat mempengaruhi kekuatan tulang. 

2. Pendarahan gusi, gigi tanggal, atau gingivitis
Hal ini terjadi kerana tubuh kekurangan kolagen yang diperlukan untuk membangun dan memelihara jaringan gigi dan gusi. Vitamin C sangat diperlukan oleh tubuh untuk kolagen.

3. Perubahan suasana hati
Orang yang kekurangan vitamin C, moodnya mudah sekali berubah-ubah, mudah beremosi, dan mudah marah.

4. Kulit tidak sekata/sun burn
Kulit yang tidak sekata memerlukan waktu yang lama untuk pulih, boleh menjadi indikasi kekurangan vitamin C. Lambatnya penyembuhan luka ringan secara alami oleh tubuh juga menunjukkan bahawa kadar vitamin C dalam tubuh kurang.

5. Sakit Sendi
Sakit sendi teruk merupakan tanda-tanda bahawa tubuh kekurangan vitamin C. Kadang-kadang penyakit kudis yang parah juga dapat menyebabkan pendarahan di dalam sendi dan menimbulkan rasa sakit yang teruk.

6. Anemia
Anemia adalah tanda lain dari kemungkinan kekurangan vitamin C. Orang yang kekurangan vitamin C juga mudah sakit kerana sistem ketahanan tubuhnya lemah.

Vitamin C 
Vitamin C merupakan vitamin yang mudah larut dalam air, karena itu vitamin ini mudah hilang melalui peluh. Karena itu vitamin C harus diganti setiap hari. Fungsi vitamin C dalam tubuh adalah untuk pertumbuhan, pemulihan keadaan kesihatan tubuh badan, serta mencegah radikal bebas penyebab penenuaan pada kulit wajah.

Selain itu, vitamin C juga merupakan nutrisi penting sebagai antioksida, membantu penyerapan zat besi, membantu meningkatkan daya ketahanan tubuh badan, membantu penyembuhan luka, dan menjaga kesihatan tulang serta tugas-tugas penting lainnya.

Keperluan vitamin C harian yang disarankan adalah sebanyak 75 mg untuk wanita yang tidak merokok dan 90 mg untuk lelaki yang tidak merokok. Sementara untuk perokok, keperluan vitamin C harian mencapai 110mg, baik lelaki ataupun wanita.
Vitamin C merupakan jenis vitamin yang paling aman untuk diamalakan setiap hari. Namun begitu dos yang tertentu akan diambil setiap hari, iaitu 2000 mg per hari untuk orang dewasa.

Meskipun pengambilan vitamin sehari-hari cukup, namun pada orang tertentu ada beberapa gejala seperti rasa tidak selesa pada perut, mual, muntah, diarea, dan sering buang air kecil ketika mengambil vitamin C sebanyak 500 mg sampai 1.000 mg atau lebih sehari.

Akibat pengambilan Vitamin C yang Berlebihan

Bagi beberapa orang yang lebih sensitif, terlalu banyak mengambil vitamin C boleh menimbulkan masalah kesihatan yang lebih serius, antara lain:

1. Penyakit buah pinggang
Selain peningkatan risiko buah pingganyang dijelaskan dalam kajian di atas, terlebih dos vitamin C juga meningkatkan risiko masalah ginjal yang lain. pengambilan suplemen vitamin C yang tinggi dapat meningkatkan kadar oksalat dalam urin dan menghasilkan batu karang kalsium oksalat, jenis yang paling umum dari batu karang.

Oksalat ditemukan secara alami dalam buah-buahan, sayuran, kacang-kacangan, dan coklat, dan juga diproduksi oleh hati.

2. Alergi
Siapapun yang memiliki alergi perlu melakukan pemeriksaan tentang suplemen vitamin C yang diambil kerana beberapa suplemen vitamin C terbuat dari jagung.

3. Penyakit jantung pada wanita
Suplemen vitamin C mungkin berbahaya bagi beberapa wanita, terutama wanita postmenopause yang menderita diabetes. Terdapat kajian terhadap lebih dari 1.900 wanita pascamenopause dengan diabetes menemukan bahawa wanita yang memiliki dos vitamin C tertinggi (lebih dari 300 mg per hari) dari suplemen (bukan dari makanan) memiliki peningkatan risiko kematian akibat penyakit kardiovaskular.

4. Penyakit Diabetes
Mengambil dos yang tinggi untuk vitamin C dapat menambah kadar gula dalam darah pada pesakit diabetes dan dengan demikian mempengaruhi keperluannya untuk ubat antidiabetes. Jika Anda memiliki diabetes, Anda harus berbicara dengan doktor sebelum mengambil suplemen vitamin C.

Itu sahaja beberapa gejala dan penyakit yang timbul akibat mengambil vitamin C secara berlebihan. Jadi, ambillah dengan dos yang ditetapkan mengikut kesihatan harian anda.




Sustained Release Vita C Shaklee

Nota: Sustained Release Vitamin C adalah supplemen kesihatan BUKAN UBAT jadi kesannya berbeza ikut tahap kesihatan individu. Krisis pemulihan @ healing crisis mungkin berlaku selama 2 minggu hingga beberapa bulan. Diharap anda bersabar jika mengalami krisis penyembuhan kerana penyakit yang bersarang dalam badan mengambil masa yang lama untuk muncul.
Maka untuk menyembuhkannya juga memerlukan masa untuk badan membuang toksin yang terkumpul sekian lama, menguatkan sistem imum, membaiki sel-sel rosak, menghasilkan sel-sel baru dan melawan penyakit dalam badan anda. KESABARAN & ISTIQAMAH adalah kunci kepada penyembuhan. Mencegah sebelum parah lebih baik dari mengubati ketika kronik.
Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini, Mutiara Mas.



No comments:

Post a Comment