Thursday 27 July 2017

A.V.E Menurunkan Kolesterol Dalam Tubuh Dengan Makanan Berserat Tinggi

Bismillah...

pengambilan serat untuk menurunkan kolesterol


Apakah serat Anda sudah lengkap dengan baik? Banyak orang tidak suka mengambil sayur dan buah, mungkin termasuk Anda. Padahal kedua kelompok makanan ini adalah sumber serat yang baik bagi tubuh. Bahkan, keperluan serat yang baik dapat membantu Anda dalam menurunkan kolesterol. Tentu ini sangat bermanfaat bagi Anda yang mempunyai kolesterol tinggi, di mana kolesterol tinggi dapat meningkatkan risiko Anda terhadap penyakit jantung. Lalu, bagaimana serat mampu membantu menurunkan kolesterol?

Terdapat dua jenis serat

Serat merupakan kandungan dalam makanan yang tidak dapat dicerna atau diserap tubuh. Kandungan ini berbeza dengan kandungan makanan lainnya, seperti karbohidrat, protein, dan lemak yang dapat diserap tubuh. Serat hanya lewat di tubuh Anda, tapi ternyata manfaatnya sangat banyak bagi kesehatan.
Anda mungkin sudah tahu bahawa sayuran dan buah-buahan merupakan sumber serat bagi tubuh. Tapi, tahukah Anda tahu bahawa terdapat dua jenis serat yang berbeza iaitu:-
  • Serat larut air. Jenis serat ini larut dalam air sehingga terbentuk seperti gel. Serat inilah yang dapat membantu Anda dalam menurunkan kolesterol dalam darah. Anda boleh dapati jenis serat larut air ini dalam buah epal, pir, buah sitrus (seperti limau), oat dan kekacang.

  • Serat tidak larut air. Sebaliknya, jenis serat yang tidak larut air. Ia boleh membantu Anda dalam melancarkan pencernaan. Contoh makanan yang mengandung serat jenis ini adalah tepung gandum, kentang dan jenis-jenis kekacang.
Sebahagian besar makanan  seperti kekacang mengandungi serat larut air dan juga serat tidak larut air. Namun, kandungan masing-masing jenis serat ini mungkin berbeza pada makanan yang kita ambil.

Bagaimana serat membantu menurunkan kolesterol?

Serat larut air terbukti dapat menurunkan kadar kolesterol dalam darah. Sehingga, jika Anda mempunyai kadar kolesterol tinggi, Anda disarankan untuk mengambil banyak serat larut air.
Menurut sebuah penelitian yang dipublikasikan dalam Nutrition Journal, orang yang makan sereal oat yang mengandung serat sebanyak 3-4 gram selama empat minggu dapat menurunkan kolesterol jahat (low-density lipoprotein/LDL) dalam darah sebesar 4-6%.
Makanan dengan kandungan serat larut air tinggi dapat memengaruhi asam lemak rantai pendek di saluran darah. Menurut Linda V. Van Horn, PhD, RD, profesor dari Northwestern University’s Feinberg School of Medicine, serat larut air mempunyai kesan yang baik pada metabolisme lemak (Everyday Health).
Serat larut air dapat membantu menyerap lemak tepu atau jenis lemak jahat lainnya yang berbahaya dalam tubuh. Serat akan melalui usus kecil dan serat akan dapat menempel pada partikel kolesterol seterusnya ia dapat mengawal kolesterol masuk ke saluran darah. Kemudian, kolesterol bersama serat ini akan keluar dari tubuh melalui proses pencernaan.
Hal ini kemudian dapat meningkatkan profil lemak secara keseluruhan, sehingga menyebabkan peningkatan kadar kolesterol yang lebih sehat serta menurunkan kadar trigliserida dalam darah. Beginilah cara serat menurunkan kolesterol.
Di samping itu, makanan yang mengandungi serat larut air juga cenderung mengandungi lemak yang lebih rendah daripada makanan yang tidak mengandungi serat. Dengan itu, penyerapan lemak yang lain tidak akan berada dalam tubuh badan kita,

Berapa keperluan serat sehari yang harus Anda penuhi?

Keperluan serat yang disarankan untuk orang dewasa adalah sebanyak 25-35 gram. keperluan serat ini boleh anda ketahui dari kandungan sayuran dan buah-buahan, setidaknya sebanyak 5 portion sehari. Sebuah penelitian menunjukkan bahawa kandungan serat larut air sebanyak 30 gram sehari dapat menurunkan kadar kolesterol jahat sebesar 18%.
Jika selama ini Anda masih kurang pengambilan serat, sebaiknya tingkatkan kandungan serat Anda secara perlahan. Meningkatkan kandungan serat secara drastik dapat membuat kanAnda mengalami perut bergas dan sakit perut.
[credit to hellosehat.com]

Jom Detox dengan set detox Shaklee!!

set detox shaklee

Konsepnya untuk detox seluruh badan.

■ Vivix membaiki sel & memberi tenaga ke seluruh badan.

■ Alfalfa Complex untuk detox darah.

■ DTX Complex untuk detox hati.

■ Herblax untuk detox usus.

■ Peppermint ginger untuk buang angin & lancarkan pencernaan.

Phytocol-ST


PHYTOCOL-ST mengandungi fitosterol berasal dari minyak tumbuhan yang boleh membantu halang penyerapan kolestrol.

Antara kelebihan nya :
  • Memperbaiki fungsi imun (sel imun T)
  • Seimbangkan tindakbalas imun
  • Prostat yang membengkak boleh kurang
  • Boleh membantu pesakit-pesakit diabetes.
Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan, Mutiara Rini, Mutiara Mas.



No comments:

Post a Comment