Monday 6 October 2014

A.V.E : Sistem Sten Bersalut Ubat Tanpa Polimer


Sebagaimana diketahui penyakit jantung koronari cukup ‘intim’ dengan masyarakat Negara ini. Malah sejak tiga dekad lalu, penyakit jantung terus menjadi pembunu nombor 1 di Malaysia



serangan jantung


Selain itu, dianggarkan kira-kira 8,000 orang pesakit baru muncul setiap tahun dan sekitar 35 peratus kematian berlaku melibatkan individu di bawah umur 60 tahun. Sila jangan ambil enteng tentang penyakit jantung ye kawan-kawan.

Manakala sten pula ialah jarring halus yang digunakan untuk memastikan saluran arteri yang mengecil kekal terbuka agar darah boleh mengalir dengan sempurna bagi penghidap penyakit jantung koronari.

Sebelum sten, kaedah yang digunakan ialah belon angioplsti. Namun dengan perkembangan teknologi, ia beralih kepada sten bersalut ubat yang mempunyai polimer sebagai salah satu komponen bagi mengawal pelepasan ubat.

“Polimer adalah pelapik yang mengelilingi sebahagian daripada atau keseluruhan sten. Fungsinya adalah untuk menyimpan ubat dan melepaskannya perlahan-lahan dalam tempoh beberapa bulan.

“Selepas ubat tersebut dilepaskan sepenuhnya, polimer tersebut menjadi tidak berguna. Secara teori, ia boleh dikaitkan dengan reaksi alergi yang berpotensi membawa kepada pembentukan gumpalan darah.

“Pencegahan pembentukan gumpalan darah inilah yang menjadi punca penggunaan agen dualantiplatelet. Maka para panyelidik dan innovator dalam industry sten telah membangunkan sten dengan polimer terbiodegradasi dan yang terbaru, sten tanpa polimer. Matlamatnya ialah untuk mengurangkan penggunaan agen dualantiplatelet untuk jangka masa panjang.

[ sumber majalah isihat]


saluran darah pada jantung


Sila baca DISCLAIMER
Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, 7Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan
*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment