Tuesday 20 January 2015

A.V.E : Lebih Pekat Lebih Mujarab!


pucuk daun betik
Pucuk daun betik

Kelebihan buah betik memang tidak perlu disangkal. Agen pelawas terbaik, kaya dengan vitamin A dan C dan mempunyai rasa yang enak menyebabkannya digemari ramai, sama ada dimakan begitu sahaja atau dibuat jus. Namun begitu, bagaimana pula dengan daunnya?

Di kalangan orang tua-tua, mereka mengambilnya untuk dibuat ulam, Tapi pernahkah, anda terfikir untuk mencuba jus daun betik begitu sahaja? Ambil beberapa helai daun betik, kisar dan minum airnya. Dijamin tiada siapa yang sanggup kerasa rasanya yang teramat pahit tidak tergambar dek perkataan! Sudah tahu pahit, mengapa pula mahu minum?

Mungkin masih ramai yang tidak pernah mendengar atau mengetahui khasiat jus daun betik. Ada segelintir yang pernah dengar tetapi tidak pasti sejauh mana kebenarannya. Bagi mendapatkan kepastian, perkongsian pengalaman telah mencuba menggunakan daun betik sebagai salah satu ikhtiar pulih daripada denggi.

Jangkitan Virus Denggi

jus daun betik
Jus daun betik


Menurut pakar di Kementerian Kesihatan Malaysia, denggi merupakan sejenis penyakit berpunca daripada virus denggi yang disebarkan oleh nyamuk aedes. Nyamuk aedes yang membiak di kawasan dan takungan air jernih membawa virus denggi. Nyamuk tersebut akan menggigit individu yang sihat dan akhirnya menjangkiti mereka. Selepas dua hingga tiga hari virus masuk ke badan mangsa, symptom-simptom awal mula dirasai seperti demam, bintik-bintik merah, sakit badan, sakit kepala, sakit di bahagian belakang mata dan sakit sendi.

Namun begitu, ada juga situasi di mana pesakit yang dijangkiti virus denggi tidak mengalami symptom-simptom tadi, Ia dipanggil asimptomatik atau tiada symptom. Pesakit yang dijangkiti tidak mengalami demam dan situasi begini menyukarkan kawalan jangkitan yang dihidapi.

Pada peringkat yang lebih teruk iaitu tanda-tanda amaran denggi, mangsa akan mengalami gejala loya, sakit perut, muntah berterusan dan ada juga yang berlaku pendarahan di gusi, hidung, najis sehingga badan menjadi sangat lemah.

Keadaan begini berisiko tinggi dan mendorong kepada masalah ataupun gangguan pungsi organ hati, buah pinggang dan jantung yang boleh menyebabkan kematian.

Dalam darah kita ada sel darah merah, sel darah putih dan platelet. Pada peringkat awal, sel darah putih pesakit didapati rendah. Apabila berlaku komplikasi, iaitu bacaan platelet darah yang kurang daripada 1000, 000 per mm3, fungsi platelet pula akan terganggu dan ini akan menyebabkan pendarahan. Platelet adalah sejenis sel darah yang berfungsi untuk pembekuan darah. Bacaan platelet yang normal mestilah berada pada 150,000 per mm3 dan ke atas.

Sehingga kini masih tiada rawatan khusus untuk merawat denggi. Tiada antivirus, ubat mahupun vaksin yang boleh mencegahnya. Apa yang boleh dilakukan oleh pihak hospital hanyalah dengan memberi pemantauan dan rawatan sokongan dengan merawat symptom-simptom sahaja.

[Sumber majalah isihat]

Antara vitamin yang disyorkan untuk demam denggi

vitamin demam denggi
Performance drink & Nutriferon


Penggunaan Suplemen Tambahan Membantu Menyembuhkan Denggi


Anda juga boleh mencuba suplemen tambahan bagi membantu dalam menyembuhkan demam denggi. Performance Drinks Shaklee membantu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan dehidrasi. Suhu tubuh yang tinggi disebabkan oleh demam ini menyebabkan berlakunya dehidrasi (kehilangan cecair yang banyak dari dalam tubuh). Dengan pengambilan Performance Drinks ini akan membantu tubuh untuk berhidrasi dengan lebih baik. Terbukti dengan ujian klinikal dan yang paling penting ianya adalah satu-satunya minuman isotonik yang bebas karbonat dan kurang gula.


Disamping itu, pengambilan nutriferon juga adalah penting kerana nutriferon adalah ‘immune booster’ yang meningkatkan tahap imunisasi dalam tubuh bagi melawan penyakit. Nutriferon adalah dipatenkan eksklusif satu-satunya di dunia membantu mempertingkat interferon dalam tubuh. Sekiranya anda mempunyai masalah seperti selalu demam, kerap diserang selsema dan antibodi lemah, anda sangat disyorkan untuk mengambil nutriferon untuk menguatkan imunisasi tubuh melawan penyakit.




Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan



*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment