Wednesday 26 November 2014

A.V.E : Makanan Terbaik Selepas Bersenam

Apa yang terjadi selepas bersenam?

Bersukan atau bersenam dengan jenis sukan dengan intensity tinggi seperti bola sepak atau bola keranjang, tenaga yang digunakan adalah bersumberkan glikogen yang tersimpan di dalam otot. Senaman yang melebihi satu jam akan mengosongkan simpanan glikogen yang tersedia.

Keutamaan badan pada ketika itu adalah melakukan penambahan simpanan glikogen. Pada masa yang sama, otot memberi tindak balas dan beradaptasi dengan latihan fizikal yang akan lakukan dengan menjadi lebih kuat sekali gus menaikkan tanda aras keperluan protein dalam badan.

Apa yang tidak kurang penting juga adalah keperluan rehidrasi atau keseimbangan kandungan air dalam badan. Selama bersukan atau bersenam, badan kehilangan dua% cairan dalam badan boleh menurunkan konsentrasi dan prestasi senaman.

Oleh itu, jika keperluan-keperluan yang disebutkan di atas tidak dipenuhi segera selepas bersenam, badan tidak dapat pulih kepada keadaan fisiologi asal dan akan memberi impak kepada kesihatan dan prestasi.

Apa yang sebaiknya diambil selepas bersukan?

Minum air sekurang-kurangnya 500ml hingga 1liter air mineral. Ini bergantung kepada jenis sukan dan berat badan anda. Secara asasnya anda perlu menggantikan cairan yang hilang melalui peluh 150ml setiap 15minit jika bersenam dengan intensity tinggi.

minum air
Minum air secukupnya


Mengambil sumber karbohidrat yang cepat diserap oleh badan, misalnya pisang. Pisang popular kerana ia merupakan sumber karbohidrat yang cepat diserap untuk menggantikan simpanan glikogen dalam badan. Jika tidak menyukai pisang, anda boleh menggantikannya dengan buah-buahan yang lain.


pisang
Pisang sumber karbohidrat


Mengambil susu coklat, keperluan protein selama bersenam meningkat secara proporsional. Susu mengandungi 2 protein berkualiti tinggi iaitu whey dan kasein yang dapat menyokong perkembangan otot dan keperluan protein dalam badan. Perkembangan otot sekali gus akan mengikis lebihan lemak yang ada. Tidak semestinya coklat, anda boleh memilih perisa lain. Cuma, coklat mengandungi sedikit caffeine yang akan merangsang stamina untuk jangka masa pendek.


susu coklat
Susu coklat


Objektif senaman dan bersukan akan tercapai dengan lebih optimum jika diseimbangkan antara fizikal dan nutrisi tepat dan lengkap yang diambil.

[sumber majalah isihat]

Antara suplemen yang disyorkan untuk anda lebih bertenaga sepanjang bersenam/bersukan

Performance Drink

performance drink
Performance Drink


1. Bebas gas atau tidak berkarbonat. Kurang kandungan gula (less sugar).

2. Performance Drink mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepat kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh sekaligus anda akan mengatasi masalah dahaga – KURANG HAUS!

3. Bersifat isotonik iaitu minumam ini mempunyai jumlah kepekatan               karbohidrat yang sama dengan darah kita. Kesannya ia akan mudah diserap dan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah dan impaknya- tubuh anda LEBIH CERGAS dan KURANG PENAT!


Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, 7Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan

*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment