Sunday 23 November 2014

A.V.E : Hipersekresi Punca Cirit-Birit


Cirit-Birit Bagi Kanak-kanak


Tahukah anda Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan, 1.7 bilion kes cirit-birit atau diarea dikesan berlaku setiap tahun di seluruh dunia, yang juga merupakan punca kedua kematian kanak-kanak di bawah usia lima tahun.

Bagaimana pun Negara-negara Asia Timur dan Pasifik telah mencapai kejayaan besar dalam mengurangkan kematian kanak-kanak dalam tempoh 20 tahun yang lalu.

Jumlah kematian di bawah 5 tahun menurun daripada 2.2 juta pada tahun 1990 kepada hampir 700,000 pada tahun 2010. Pneumonia dan cirit-birit menyumbang kepada hampir satu pertiga daripada kematian tersebut, di mana kebanyakkannya berlaku di kalangan kanak-kanak miskin.

Kenyataan tersebut diakui oleh Pakar Perunding Pediatrik, cirit-birit adalah pembuangan najis berair yang berlaku dengan kerap. Ia mengakibatkan kehilangan cecair yang banyak daripada badan dengan kadar yang cepat lalu menyebabkan pesakit mengalami risiko penghidratan. Ia merupakan risiko paling tinggi bagi bayi dan kanak-kanak yang lebih muda.

Di Malaysia, insiden cirit-birit akut paling tinggi berlaku kepada golongan muda yang berusia 20 hingga 29 tahun. Sementara itu, satu kajian tempatan pada tahun 2006 yang dijalankan terhadap kanak-kanak berusia 5 tahun mendedahkan kira-kira 4.9% daripada kematian yang berlaku adalah disebabkan cirit birit.

Cirit-birit biasanya disebabkan oleh virus atau bacteria yang merebak melalui makanan atau air minuman yang tercemar akibat tahap kebersihan yang rendah. Jangkitan virus akan mengeluarkan toksin yang menyebabkan usus merembeskan air yang berlebihan atau dikenali sebagai hipersekrasi. Jumlah air yang di rembes adalah terlalu banyak sehingga ia tidak boleh diserap semula oleh usus besar. Ini mengakibatkan pembuangan najis yang kerap dan berair.

Biasanya rawatan yang diberikan adalah Terapi Rehidrasi Oral (ORT) yang memerlukan pesakit meminum banyak cecair, mengambil larutan khas rehidrasi oral atau mengambil elektrolit secara intravena. Ini penting dalam menguruskan cirit-birit akut untuk mengcegah penghidratan.

Walau bagaimanapun, ORT tidak menangani symptom cirit-birit akut yang lain seperti kembung dan rasa mual.Selain itu, ubat cirit-birit yang sedia ada yang berfungsi untuk mengurangkan kekerapan seseorang itu ke tandas dikaitkan dengan sampingan seperti sembelit. Tambahan pula, pilihan rawatan untuk cirit-birit akut bagi kanak-kanak adalah terhad kerana kebanyakan diindikasi untuk orang dewasa.

Tips Tangani Cirit-Birit

· Cuci tangan sebelum makan

· Makan makanan semasa panas, yang disediakan dan dimasak dengan betul

· Elakkan daripada makan buah-buahan, sayur-sayuran yang belum dibasuh dan elakkan dari makanan tenusu atau daging merah. Basuh sayuran dengan bersih atau makan buah-buahan yang telah dikupas.

· Elakkan makan makanan yang anda alah dan ubatan yang menyebabkan cirit-birit.

· Minum air daripada bekalan air bersih, dibotolkan atau air yang telah dimasak. Elakkan minum kafein kerana cirit-birit boleh bertambah teruk.

· Pastikan anak anda berada di rumah semasa mengalami jangkitan cirit-birit.

[sumber majalah isihat]



Antara suplemen yang disyorkan untuk mengurangkan cirit-birit atau diarea

Nutriferon – Tingkatkan system imun dalam badan


nutriferon
Nutriferon


Performance Drink – mengelakkan badan daripada dehidrasi


performance drink
Performance Drink

Suplemen untuk Kanak-kanak

set kanak-kanak


Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, 7Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan

*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment