Sunday 30 November 2014

A.V.E : 5 Cara Sihat Nikmat Lebih Coklat


coklat
Coklat

1. Kisar ke dalam smoothie

Selain menambah cip coklat gelap atau beberapa ketul coklat gelap ke dalam smoothie, anda juga boleh menambah baik bagi mendapatkan manfaat kesihatan dengan mencampurkannya dengan serbuk koko tanpa gula. Rasa coklat dan kemanisan ceri boleh menutup kepahitan sayur-sayuran saperti kale. Oleh itu, anda juga boleh menyelitkan hidangan ini sebagai hidangan tambahan. Paling penting, cari serbuk koko mentah atau tulen kerana koko proses telah melalui proses kimia yang telah mengurangkan kandungan antioksidan koko.

smoothie coklat pisang
Smoothie coklat pisang


2. Tambah ke dalam bijirin

Cincang 2 ketul kecil coklat hitam dan campurkan bersama-sama ke dalam oat panas atau taburkan parutan coklat ke bijirin sejuk bersama-sama dengan straberi yang dihiris atau pisang yang dicincang halus. Kajian menunjukkan mengambil pencuci mulut ketika sarapan membantu individu yang sedang menurunkan berat badan mengurangkan rasa lapar. Para saintis juga mendapati strategi ini telah membantu mengurangkan tahap darah ‘ghrelin’ yang dipanggil hormone kelaparan.



3. Campurkannya

Cairkan sedikit coklat gelap dengan menambah sedikit air panas (bukan didihkan) dalam pada satu masa. Sambil menggaulnya, masukkan juga buah0buahan segar yang telah dipotong kecil bersama-sama rempah seperti kayu manis. Trend masakan terkini, anda juga boleh nikmati coklat gelap dengan makanan lain yang tidak dijangka seperti coklat pada asparagus, buah zaitun, tomato ataupun beberapa ulas bawang putihh hitam. Anda tidak akan jangka rasanya sehingga anda mencubanya!

4. Gaul dalam mentega kacang

Gaulkan mentega kacang bersama coklat gelap yang dicincang halus, gula tanpa pengawet, buah-buahan kering dan rempah ratus seperti halia yang diparut segar. Lumurkan gabungan bahan tadi ke atas buah-buahan segar seperti buah epal atau pear.

5. Tambah dalam hidangan enak

Sayur yang dicelup dengan coklat mungkin kedengaran seperti mencabar, tetapi dengan mencampurkan coklat ke dalam hidangan sedap bukanlah sesuatu yang luar biasa. Tahukan anda boleh menggabungkan coklat pada makan tengah hari atau makan malam termasuklah menambahkannya dengan cilia tau terung. Selamat Mencuba!!

[sumber majalah isihat]


Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, 7Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan

*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment