Thursday 20 November 2014

A.V.E : Makanan Yang Melindungi Payu Dara

Beri biru, brokoli dan walnut diketahui sebagai makanan super yang menentang penyakit dan meningkatkan tahap kesihatan. Namun terdapat pilihan terbaik bagi anda yang memiliki sasaran tertentu. Kajian terbaru mendedahkan sayuran terbaik untuk merendahkan risiko daripada kanser dan penyakit kardiovaskular sehinggalah macular degenerasi dan osteoporosis. 

Di bawah disenaraikan makanan terbaik untuk melindungi asset wanita yang paling berharga.

Bunga Kubis

brokoli
Bunga kobis (brokoli)


Sayuran daripada keluarga Brassiccaceae ini mengandungi sulforaphane, yang berupaya menghentikan pertumbuhan sel kanser dalam kajian di makmal dengan cara mengganggu keupayaan sel untuk membiak.

Ia juga mengandungi bahan yang dikenali I3C, yang merendahkan paras estrogen yang berkemungkinan menggalakkan tumor berkembang. Cara memasak yang dicadangkan adalah sama ada memanggang atau stim. Jangan sesekali merebusnya kerana 75 peratus bahan penentang kanser akan larut dalam air yang digunakan untuk merebus.

Ubi Keledek

ubi keledek
Ubi Keledek


Sebiji ubi keledek sepanjang lima inci mengandungi 11,062 mg beta karoten, sejenis bahan karotenoid yang membantu tubuh ‘menggunakan’ estrogen dengan lebih baik. Menurut pakar penyelidik, wanita yang memiliki paras beta karoten dan karotenoid yang rendah berisiko dua kali diserang kanser payu dara, berbanding wanita yang tinggi bera karoten dan karotenoid dalam darah.

Sos Tomato

tomato
Tomato


Kajian menunjukkan likopen, antioksida yang berkuasa didapati dalam tomato berupaya menentang kanser payu dara dengan meneutralkan radikal bebas yang merosakkan sel. Kajian membuktikan likopen menghalang pertumbuhan kanser payu dara.

Bukan itu saja, is membantu melindungi kulit dari kanser yang berpunca daripada kesan pembedahan cahaya matahari. Likopen lebih mudah diserap ke dalam tubuh apabila terdedah kepada haba, jadi tomato yang dimasak lebih baik berbanding mentah. Likopen adalah larut lemak, oleh itu campurkan minyak zaitun untuk membantu penyerapan.

Elakkan Limau Gedang (Grapefruit)


grapefruit
Limau Gedang (grapefruit)


Makan walaupun hanya suku buah limau gedang setiap hari atau separuh biji keesokkanya boleh meningkatkan 30% risiko serangan kanser payu dara bagi wanita menopaus. Kenyataan ini berdasarkan kajian selama Sembilan tahun yang dilakukan oleh pakar penyelidik ke atas 46,000 wanita yang telah menopaus. Walaupun pakar perubatan tidak mengetahui bagaimana, beberapa kajian menunjukkan limau gedang berinteraksi dengan estrogen yang meninggikan potensi pembentukan kanser.

[sumber majalah isihat]


Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, 7Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan

*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

1 comment: