Thursday 4 September 2014

A.V.E : Vitamin Ibu Menyusu Yang Selamat & Bermanfaat Buat Ibu Dan Bayi


Menyusukan bayi adalah cara yang paling sihat, alami dan semulajadi untuk memberi nutrisi terbaik buat si bayi. Kebaikan menyusukan bayi bukan sahaja kepada si bayi, malahan si ibu mendapat kesan positifnya juga. Kajian menunjukkan bayi yang disusukan dengan susu ibu kurang berisiko untuk mempunyai masalah perut, penyakit yang berkaitan dengan respirotari seperti asthma dll serta meningitis. Ini kerana susu ibu terbukti mempunyai sel imun semulajadi seperti antibodi yang melindungi bayi dari kuman dan penyakit.


vitamin ibu menyusu



DIET SIHAT IBU MENYUSU


1. Beri tumpuan kepada wholegrain dan bijirin, buah-buahan segar, sayuran dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi.
2. Adalah sangat penting untuk minum air dengan secukupnya untuk memastikan anda sentiasa well hydrated semasa menyusu. Minumlah 8-10 gelas sehari, ketika menyusu badan, oxytocin dirembeskan dan ini akan membuat anda merasa dahaga, tetapi ia tidak mengurangkan bekalan susu anda.
3. Semasa mengandung, cuba kurangkan pengambilan minuman berkafin atau alkohol. Kafina bleh berkumpul di dalam susu badan dan boleh menyebabkan bayi anda terganggu.
4. Anda boleh meneka ada sesuatu yang tidak kena pada pemakanan anda sekiranya ia menyebabkan bayi anda menangis, fussy atau tidak dapat tidur dengan nyenyak.
5. Makanlah vitamin dan zat besi secukupnya semasa hamil supaya anda tidak mengalami anemia semasa hamil dan semasa pantang.
6. Amalkan memakan tablet kalsium kerana ia merupakan bahan yang penting untuk membina tulang bayi. Ramai ibu yang menyusukan bayi kekurangan kalsium lebih-lebih lagi selepas penyusuan eksklusif.


[credit to celikvitamin.com]



Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nurul Fazreen bt Othman
PM : www.facebook.com/awesomevitaminsever
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan
*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*






No comments:

Post a Comment