Saturday 6 September 2014

A.V.E : Tips Diet Lengkap & Vitamin Khas Untuk Ibu Menyusu

Setiap ibu yang menyusu anak pasti mahukan yang terbaik untuk anak yang tersayang. Di sini kita berkongsi tips pemakanan dan diet LENGKAP yang boleh anda amalkan bagi memberikan kesan yang terbaik buat anda dan si manja. LENGKAP di sini bermaksud, bukan sahaja susu ibu bertambah dan melebihi permintaan si kecil malahan si ibu juga cukup sihat dan bertenaga!
Jom kita semak: Adakah nutrisi harian kita sebagai ibu menyusu adalah sihat, lengkap dan mencukupi?



diet lengkap ibu menyusu



Bayi akan mendapat segala zat makanan yang diperlukan melalui susu ibu.  Segala zat-zat yang diperlukan diserap daripada badan ibu dan disalurkan kepada bayi melalui susu ibu. Maka, jika ibu tidak mengambil zat makanan yang mencukupi, akan menyebabkan badan ibu yang akan mengalami ‘kesengsaraan’ akibat kekurangan zat makanan tertentu.

Pengambilan makanan sihat seperti buah, sayuran, serat serta snek berkhasiat sangat-sangat digalakkan untuk memenuhi keperluan zat makanan ibu menyusu.

6 TIP PEMAKANAN SEMASA MENYUSU BADAN DARI DR. RAJA JUHAIDAH RAJA ABDULLAH
1. Beri tumpuan kepada wholegrain dan bijirin, buah-buahan segar, sayuran dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi.
2. Adalah sangat penting untuk minum air dengan secukupnya untuk memastikan anda sentiasa well hydrated semasa menyusu. Minumlah 8-10 gelas sehari, ketika menyusu badan, oxytocin dirembeskan dan ini akan membuat anda merasa dahaga, tetapi ia tidak mengurangkan bekalan susu anda.

3. Semasa mengandung, cuba kurangkan pengambilan minuman berkafin atau alkohol. Kafina boleh berkumpul di dalam susu badan dan boleh menyebabkan bayi anda terganggu.

4. Anda boleh meneka ada sesuatu yang tidak kena pada pemakanan anda sekiranya ia menyebabkan bayi anda menangis, fussy atau tidak dapat tidur dengan nyenyak.
5. Makanlah vitamin dan zat besi secukupnya semasa hamil supaya anda tidak mengalami anemia semasa hamil dan semasa pantang.
6. Amalkan memakan tablet kalsium kerana ia merupakan bahan yang penting untuk membina tulang bayi. Ramai ibu yang menyusukan bayi kekurangan kalsium lebih-lebih lagi selepas penyusuan eksklusif.


set ibu menyusu



nutriferon

performance drink

6) ESP

BANYAKNYER?????? Ohh..tak semestinya kena makan semua. Kalau semua pun..jangan risau..semuanya berjadual..

Sila hubungi saya untuk mengetahui vitamin mana yang anda perlukan. Semuanya mengikut budget dan keperluan anda.



VITALEA @ Multivitamin dengan formula zat besi
Multivitamin beserta iron sangat penting utk pembentukan darah dan sel.Vitalea banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid@ beguk(penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam vitalea kita). Pengambilan vitalea ni banyak membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang.


B complex
Lengkap dengan 8 kumpulan B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil..dan wajah berseri..inlah rahsianya ..B for Beauty.


Vitamin C
Sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan…dan kulit lebih cantik.


Alfalfa
Raja segala tumbuhan, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu mencepatkan penghasilan susu ibu (milkbooster). Juga untuk rapatkan keintiman icon wink 6 Tips Diet LENGKAP dan Vitamin Khas Buat Ibu Menyusu.


Kalsium@ Ostematrix
Dalam susuibu, antara komposisi vitamin yang tinggi ialah kalsium. Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh. Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susuibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu. Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua. Sebab itu pengambilan sumber kalsium tidak boleh dipandang ringan sama sekali. Jika perasan ada sesetengah ibu yang apabila melalui menstrual (period) susunya akan merundum…ini disebabkan kekurangan kalsium yang kritikal di saat badan mengeluarkan darah kotor yang perlu disingkir.


ESP @ Soy Protein Isolate Powder
Komposis vitamin utama dalam susuibu ialah protin. Protin adalah makanan sel. Sel tak kenal nasi lemak, air soya atau tempe tetapi sel hanya perlukan protin iaitu khasiat dari makanan yang diambil. Protin berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu. Mengawal atur keseimbangan bendalir dalam badan. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protien. Selain itu protien dikatakan membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga. Protein sangat sensitif. Ianya wujud pada suhu badan kita dan mudah terhapus pada suhu yang tinggi. Apabila kita memasak sumber protien seperti ikan goreng pada suhu yang tinggi, hakikatnya banyak protein yang telah musnah semasa proses memasak itu sendiri.


Performance Drink
Minuman yg mengandungi imbangan elektrolit yg sempurna utk membantu mencegah dehydration, seperti minuman isotonik. Ibu menyusu sering rasa dahaga dan kadangkala pening atau pitam selepas menyusu/mengepam..ini mungkin disebabkan kekurangan air dalam badan.


Nutriferon
Membantu meningkatkan sistem imun bagi ibu dan anak. Jika anda atau anak sering demam, batuk, sakit dan sebagainya..mungkin anda perlukan ini utk membantu meningkatkan sistem imun.


[credit to celikvitamin.com]


Anda juga boleh membuat pembelian secara ONLINE!! Dengan beberapa langkah yang mudah, barang anda terus boleh sampai depan rumah. 

Jangan lupa selepas membuat pembelian secara ONLINE, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara ekslusif dari saya.


Happy Shopping!!

 Order Now

Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nurul Fazreen bt Othman 
PM : www.facebook.com/awesomevitaminsever
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan
*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*












No comments:

Post a Comment