Wednesday 14 May 2014

A.V.E : Bahaya Kayap Pada Diri Anda


Kayap
Kayap atau herpes zoster adalah sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV).

Risiko-risiko utama penyakit ini adalah:

  1. Umur yang semakin meningkat iaitu 50 tahun ke atas.
  2. Kelemahan sistem imunisasi (pertahanan badan) yang berpunca daripada jangkitan kuman Human Immunodeficiency Virus (HIV) dan kesan ubat (seperti ubat steroid).
Lebih kurang 10 hingga 30 peratus individu akan menghidapi penyakit ini sepanjuang hayat. Kayap berpunca daripada pengaktifan virus varicella zoster. Virus ini mula menghuni badan pesakit apabila dia menghidapi penyakit cacar air (chickenpox).
Selepas cacar air sembuh, virus ini berhibernasi di dalam pusat saraf (ganglion). Apabila sistem imun menjadi lemah, virus ini menjadi aktif semula dan menyerang urat saraf serta manyebabkan keradangan saraf.

Antara tanda awal penyakit ini ialah:

tanda-tanda kayap

Kayap selalunya menyebabkan keradangan satu urat saraf (dermatome) pada satu bahagian badan sahaja iaitu bahagian dada (thoracic) dan muka (trigeminal). Pesakit akan rasa sakit, kebas dan panas pada bahagian urat saraf yang terlibat, hingga mengakibatkan demam, keletihan dan sakit kepala.
Tanda-tanda ini dialami sebelum tanda-tanda kulit yang lazimnya dialami 80 peratus pesakit dan akan berterusan untuk tiga hingga lima hari.
Pada peringkat awal, akan ada tompok-tompok kemerahan yang menyakitkan pada bahagian saraf yang terlibat.
Selepas 1-2 hari, tompok merah akan menjadi gelembong air kecil kekuningan. Dua hari kemudian, air itu menjadi semakin keruh dan akhirnya kering.
Kulit kering (crusts) itu akan jatuh dengan sendiri dalam masa satu hingga dua minggu yang berikutnya.
Selalunya doktor dapat mengenali penyakit kayap sekiranya pesakit datang dengan tanda lazim penyakit ini termasuk gelembong air pada urat saraf pada satu bahagian badan.

Jika anda didapati menghidap penyakit ini, jangan ambil mudah dan perlu mendapatkan rawatan segera bagi mengelakkan komplikasi seperti berikut.
1. Jangkitan kuman
Jangkitan kuman dan bakteria serta pendarahan pada gelembong air di kulit antara yang akan dihadapi. Kadang-kadang gelembong itu mungkin merebak ke kawasan lain. Ini selalunya berlaku kepada pesakit yang lemah system imunisasi. Pesakit ini mungkin mengalami tanda-tanda kulit untuk jangka masa berpanjangan.
2. Menjadi buta
Jika kayap melibatkan bahagian muka, mungkin memberi kesan kepada mata termasuk menjadi buta dan kepada saraf facial menyebabkan paralisis otot-otot muka (facial palsy). Kadang-kadang, kayap akan menyebabkan keradangan organ dalaman termasuk otak (meningoencephalitis), jantung (carditis), paru-paru (pneumomitis) dan usus (enterocolitis).
3. Sakit yang berpanjangan
Komplikasi kronik yang lain adalah post herpetic neuralgia (kesakitan pada bahagian urat saraf yang terlibat untuk jangka masa yang panjang). Komplikasi itu selalunya dialami pesakit yang lebih tua (65 tahun ke atas). Kesakitan berterusan ini akan menjejaskan kualiti hidup pesakit. Komplikasi lain termasuk mata (keradangan mata dan menjadi buta) dan urat saraf (keradangan urat saraf dan saraf tunjang).
Jika anda menghidap penyakit ini, rawatan segera perlu diambil bagi meredakan kesakitan, mempercepatkan proses penyembuhan dan mengelakkkan komplikasi penyakit.

Beberapa kaedah bagi meredakan kesakitan penyakit ini termasuk:

  1. Menyapu ubat seperti potassium permanganate untuk mengeringkan gelembong-gelembong air.
  2. Menggunakan ubat penahan sakit seperti non steroidal antiinflammatory drugs (NSAIDs) misalan diclofenac.
  3. Menggunakan ubat neuroactive seperti amitryptiline.
Penggunaan ubat antiviral dalam masa beberapa jam selepas gelembong air timbul pada kulit dapat membantu mengelakkan komplikasi, mengurangkan tempoh masa jangkitan dan menghadkan jangkitan dari merebak. Ubat antiviral termasuk acyclovir, valacyclovir dan famciclovir.
Ubat ini lazimnya diberikan untuk tempoh seminggu. Kadang-kadang, pesakit yang mengalami penyakit kayap teruk beserta dengan sistem imun yang lemah akan memerlukan rawatan di wad dengan ubat antiviral intravena.
Pesakit dengan penyakit kayap pada bahagian muka berdekatan dengan mata perlulah mendapat rawatan segera daripada pakar mata. Pakar mata akan memeriksa dan merawat mata pesakit tersebut untuk mengelakkan komplikasi terutamanya menjadi buta.

Pengalaman pesakit
Kalau orang lain hanya diserang kayap sekali seumur hidup tapi saya sering menghidapinya. Selalunya kayap ini terjadi pada bahagian lengan akibat alahan sabun buku. Tapi pada Februari 2014, kayap ini menyerang pada bahagian pipi kiri saya pula. Ujar doktor yang merawat, kayap ini berpunca akibat saya tidak cukup rehat dan tertekan. Selepas mengambil ubat antivirus, Alhamdulillah penyakit ini sembuh.” Muhammad Shazarel Ezwan.
Saya baru sahaja sembuh daripadakayap yang merebak pada bahagian muka. Bermula dengan naik merah pada pipi kiri dan dalam masa satu hari bintik itu mula bernanah serta merebak ke mata. Alhamdulillah kayap ini tidak menjadi serius kerana saya mendapatkan rawatan awal di hospital dan berubat cara tradisional. Ujar doktor yang merawat ini terjadi kerana sistem imunisasi tubuh saya menurun dan jika terlambat boleh merosakkan mata. Selepas makan ubat antivirus dan antibiotik, sakit ini sembuh dalam masa dua minggu. Pemakanan saya terpaksa dikawal. Saya tidak dibenarkan makan makanan laut dan makanan berminyak.” Amirah Hassan.
kulit bermasalah
[sumber majalahjelita.my]

Supplement yang disyorkan:

Nutriferon dari Shaklee direka khas untuk meningkatkan sistem imun. Ia bertindak seperti tentera yg menjaga badan anak-anak dari dijangkiti penyakit.
Nutriferon boleh diambil oleh semua peringkat umur dan amat digalakkan untuk mereka yang selalu demam, selsema atau batuk. Nutriferon membantu mempercepatkan anak-anak sembuh dari sakit. Ini kerana sistem imun badan kita akan dikuatkan lagi dengan pengambilan Nutriferon. Ia selamat dan jauh lebih baik dari sebarang ubat dan antibiotik.

nutriferon


garlic complex


Antara khasiat dan kebaikan GARLIC SHAKLEE ialah:
  • Mengandungi spearmint yang membantu mempertingkatkan sistem penghadaman dan fungsi jantung
  • Merupakan antibiotic semulajadi dan selamat dimakan untuk jangka panjang bagi mempertingkatkan sistem imun tubuh dan menghalang penyakit berjangkit seperti selsema
  • Membantu untuk menghalang alergi seperti sinus, asthma
  • Mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik

Rasa malu nak call saya atau macam tak sempat nk call, anda boleh juga membuat pembelian terus, semuanya hanya di hujung jari anda. Klik-klik, buat pembayaran then barang pun terus sampai depan rumah. Mudahkan!!

Happy Shopping!!


 Order Now



Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan
*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*

No comments:

Post a Comment