Saturday 31 May 2014

A.V.E : Benarkah Morning Sickness Adalah Tanda Kehamilan Sihat?

moring sickness, muntah, loya, tidak bermaya
morning sickness tanda kehamilan sihat

Jawapannya ialah ya dan tidak! Loya adalah petanda baik bahawa hormon kehamilan anda berada pada tahap yang tinggi. Sebaliknya, jika anda tidak mengalami mabuk hamil, ini tidak bermakna ia satu tanda buruk. 

Kita tidak tahu dengan tepat apakah penyebab mabuk semasa hamil, tetapi ia dipercayai berkaitan dengan hormon human chorionic gonadotrophin (hCG). Badan anda menghasilkan hormon ini dalam kuantiti yang tinggi sehingga plasenta mengambil alih tugas menyelia perkembangan bayi dan menyalurkan nutrisi kepadanya. 



Plasenta mula menjalankan tugasnya di antara minggu ke-12 dan minggu ke-14. Ini berlaku kebetulan dengan masa di mana risiko keguguran berkurangan. 



Jika anda mengandungkan anak kembar dua atau tiga, tahap hormon kehamilan anda lebih tinggi. Maka adalah normal bagi anda mengalami mabuk yang lebih teruk daripada ibu-ibu yang mengandungkan seorang bayi. 



Tahap HCG yang tinggi merupakan tanda bahawa kehamilan anda berjalan lancar, tetapi sesetengah wanita lebih sensitif terhadap peningkatan hormon ini. Jika anda mudah merasa loya sebelum anda hamil, kemungkinan besar anda akan mengalami mabuk hamil. 


Oleh itu, jika anda mudah mabuk dalam perjalanan, atau sesetengah bau akan membuat anda loya, mabuk hamil akan lebih menjejaskan anda berbanding wanita lain. 

Jika anda jarang merasa loya semasa hamil, ini juga normal. Ramai wanita yang menikmati kehamilan yang sihat tanpa merasa loya langsung. 

Menangani masalah mabuk hamil boleh jadi sukar, terutamanya jika anda harus keluar bekerja. Walau bagaimanapun, simptom ini bukan disebabkan oleh apa-apa perkara yang anda lakukan. Ia hanyalah sesuatu yang kebanyakan bakal-bakal ibu terpaksa hadapi. Cubalah tip-tip kami dalam menangani loya dan muntah secara natural.

[sumber www.babycenter.com.my]

Cadangan Vitamin untuk mengatasi loya/mabuk kehamilan:

Peppermint Ginger Plus Shaklee. Info lanjut tentang vitamin ini. Sila KLIK

peppermint ginger, muntah, loya, morning sickness
Morning Sickness Adalah Tanda Kehamilan Sihat



Rasa malu nak call saya atau macam tak sempat nk call, anda boleh juga membuat pembelian terus, semuanya hanya di hujung jari anda. Klik-klik, buat pembayaran then barang pun terus sampai depan rumah. Mudahkan!!

Happy Shopping!!


 Order Now


Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan

*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*




1 comment:

  1. Great tips regrading morning sickness. You provided the best information which helps us a lot. Thanks for sharing the wonderful information.

    ReplyDelete