Saturday 10 May 2014

A.V.E : Cara Semula Jadi Turunkan LDL

Sebut saja kolesterol, yang terbayang di fikiran adlah pelbagai jenis penyakit kronik terutama jantung.  Apa pun, usah bimbang sekiranya paras kolesterol jahat atau LDL anda agak tinggi kerana ia boleh diturunkan dengan pola makan, selain pengambilan ubat-ubatan (bergantung pada keadaan).  Langkah pertama yang boleh dilakukan ialah mengurangkan pengambilan lemak tepu sebagaimana berikut:

Oat Bran

oat bran

Oat bran adalah lapisan paling luar biji oat yang boleh dimakan dan lebih halus dari oatmeal.  Makanan yang kaya serat beta-glucan ini boleh menurunkan kadar LDL menjadi 10,20 dan 30mg/dl

Flaxseed

flaxseed

Flaxseed dengan kandungan karbohidrat rendah ini mudah dicerna, kaya serat dan boleh menurunkan LDL.  Anda boleh menaburkan flaxseed dalam pelbagai makanan harian.

Kekacang

kekacang

Pilih kekacangn yang belum diproses atau dicampurkan dengan garam.  Pengambilan Almond atau kekacang lain satu perempat hingga setengah cawan sehari mampu menurunkan LDL.  Kekacang yang masih semula jadi ini kaya serat dan membuat anda cepat kenyang.

Niasin

niasin


Niasin atau vitamin B3 efektif menurunkan LDL sebagai ubat statin.  Namun niasin juga boleh didapati daripada makanan bukan sebagai suplemen atau ubat.  Seperti kulat, ikan tuna, ikan salmon, dada ayam, asparagus, daging rusa, daging lembu dan telur.

Sumber Kacang Soya

kacang soya

Makanan kaya dengan soya juga boleh menjadi pilihan lain menurunkan LDL.  Selain tauhu dan tempe, susu soya juga boleh dijadikan pilihan.

Hindari makanan dengan indeks glisemik tinggi

fast food


LDL boleh direndahkan jika anda mengurangkan makanan dengan indeks glisemik tinggi seperti makanan manis, minuman ringan, kuih muih, kentang dan nasi putih.

Hindari makanan berasaskan tepung gandum

tepung

Untuk menurunkan kadar LDL, sebaik-baiknya hindari makanan yang dibuat dari tepung seperti roti, pasta, bijirin yang bukan berasal dari oat.



Antara vitamin yang disyorkan untuk menurunkan LDL secara semulajadi

Herblax – Diperbuat dari SENNA dan 8 jenis herba lain. Senna sememangnya dikenali sebagai penawar kpd masalah sembelit dan masalah penghadaman sejak zaman Rasulullah lagi. (Rujukan: Healing with the Medicine of the Prophet by Imam Ibn Qayyim Al-Jauziyah)


herblax

Alfalfa – bertindak sebagai serat yg akan menyahkan/ menyingkirkan segala buangan yg terhasil dari proses pencernaan makanan di dalam usus.
Sayangi Usus Anda! Now u guys faham kenapa dlm DIET OMEGA ada terdapat 2 supplement HEBAT ini! DIET OMEGA bukan lah sekadar utk menjadi kurus..ia adalah satu cara utk membina kehidupan yg lebih sihat..In shaa Allah.


lfalfa complex


Lecithin

Lecithin Shaklee adalah berasaskan soya. Soya merupakan sumber lecithin paling kaya, paling best dan bebas kolestrol. Perlu diingat system badan kita tidak boleh menghasilkan lecithin dengan sendiri. Justeru itu kita disarankan untuk mengambil lecithin berasakan soya ini untuk melancarkan pengurusan berat dan system badan kita.

lecithin




Energizing Protein Soya (ESP)

•   Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan                 sumber tenaga yang konsisten.

•   Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.

•   Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan               soya isoflavones.  Kajian menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal kestabilan           hormon semasa tempoh putus haid.

•   Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu Program yang digelar Identity                   Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari           proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.


ESP



[credit to majalah isihat]


Sila baca DISCLAIMER

Anda juga boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut:
Nurul Fazreen bt Othman
SMS/Whatssap : 0137577753 (fazreen)
email: awesomevitaminsever@gmail.com
COD: Sekitar Bandaraya Johor Bahru, Taman Nong Chik, Kolam Ayer, Taman Daya, Kangkar Tebrau, Pandan
*These statments have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease*








No comments:

Post a Comment